۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۱۹

نوچه:

پروژه توسعه خانه های کارآفرینی روستائی در حبله رود اجرا شد

پروژه توسعه خانه های کارآفرینی روستائی در حبله رود اجرا شد

سمنان - خبرگزاری مهر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اجرای طرح پروژه توسعه خانه های کارآفرینی روستائی گفت: یکی از اهداف طرح حبله رود حرکت به سمت فقر زدائی از جامعه روستائی و کمک به توسعه درون زای اقتصادی روستاها است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی نوچه صبح شنبهدر گفتگو با خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، اظهار داشت: کمک به توسعه درون زای اقتصادی روستاها در قالب تشکل های محلی، تعاونی های روستایی و یا به صورت فردی با تکیه بردانش بومی بهره برداران و با بکارگیری روش های نوین مدیریت منابع آب و خاک با مشارکت این گروه ها در فرایند برنامه ریزی اجرایی، اجرا، پایش و ارزیابی حاصل شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به موفقیت های بدست آمده در حال حاضر مهمترین مسئله ارائه توانمندی های جوامع محلی و بهره برداران در بخش زنان و مردان به جامعه است و این امر با استقرار قطب های محلی برای عرضه، استقرار و فروش محصولات محلی حاصل از کارکرد زنان و مردان این حوزه میسر خواهد شد تا علاوه بر بهبود وضع اقتصادی اعضای تشکل ها باعث ایجاد انگیزه و خودباوری در آن ها شده و وابستگی آنان را به منابع طبیعی کاهش دهد.

مدیر اجرایی طرح مدیریت پایدار منابع آب وخاک "حبله رود" خاطرنشان کرد: در این راستا پروژه توانمند سازی زنان و توسعه خانه های کارآفرینی با برگزاری کارگاه های مختلف و راه اندازی مرکز عرضه توانمندیهای زنان حوزه  طرح حبله رود در روستای فروان شهرستان آرادان به انجام رسید.

نوچه تصریح کرد: امید است با تجربیات بدست آمده بتوانیم این پروژه را بعنوان الگو به سایر نقاط حوزه و استان توسعه دهیم.

بهره برداري از 300 كيلوگرم باريجه و كتيرا از مراتع شهرستان سمنان

رئیس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان سمنان هم در این نشست با بیان اینکه طی شش ماهه اول سالجاري 300 كيلوگرم کتیرا و باریجه از مراتع شهرستان بهره برداري شد، افزود: با بكارگيري 15 نفر نيروي كارگري پس از اخذ مجوزهاي لازم توسط بهره برداران، اين مقدار در قالب محصولات فرعي از مراتع شهرستان جمع آوري كه از اين  سيصد كيلوگرم ، دويست كيلوگرم شيره باريجه و يكصد كيلوگرم كتيرا بوده است .

سید ابوالفضل ولیئی در خصوص محصولات برداشت شده گفت: فرآوردۀ حاصل از گیاه باریجه دارای بوی قوی، معطر، طعم گس و تلخ است و به دو شکل سخت و نرم عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهمیت اصلی باریجه استفاده از آن در صنایع عطر و ادکلن‌سازی است خاطرنشان کرد: از مصارف صنعتی باریجه نیز مي توان به توليد نوعی چسب مخصوص جهت چسباندن سنگهای قیمتی مانند الماس اشاره داشت که خاصیت مهم این چسب بی‌رنگی آن است.

رئیس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان سمنان افزود: کتیرا نيز صمغ گياه گون است كه در اثر شکاف طبیعی یا مصنوعی به وجود می آید و در صنایع نساجی، کاغذ سازی، کفاشی و تهیه چسب استفاده می شود.

بيابانزايي، خطري جدي برای تخريب و زوال اكوسيستم هاي طبيعي

ولیئی همچنین با یادآوری اینکه پدیده بیابانزایی دست ساز بشر بوده و روز بروز نيز در حال گسترش است تصریح کرد: بيابانزايي به مفهوم تخريب سرزمين، تخريب و زوال اكوسيستم هاي طبيعي ناشي از عوامل طبيعي (اقليم، ميزان و پراكنش نامناسب زماني و مكاني نزولات آسماني، تبخير و تعرق سالانه زياد حدودا 30 تا 40 برابر متوسط بارندگي سالانه) با پيامدهاي بسيار گسترده و وسيع از جمله هجوم ماسه هاي روان و افت كمي و كيفي آبهاي زير زميني، بيكاري، فقر و مهاجرت است.

وی در خاتمه ضمن اشاره به خطرات بيابانزدايي و پيامدهاي ناشي از آن نیز گفت: براي جلوگيري از پيشروي بيابان در مناطق كويري جنوبي شهر سمنان اقدامات خوبي مانند عمليات نهالكاري، مديريت هرز آبها همراه با بذركاري و بذر پاشي و احداث بادشكن انجام گرفته كه اميد است با ادامه روند گذشته و افزايش حجم عمليات بيابانزدايي بتوان از پيامدهاي آن جلوگيري کرد.

کد خبر 2190411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha